dinsdag 24 augustus 2010

Liever een merk auto dan een merk keuken………

Is dat zo?


Een bevriend stel is bezig met inrichting van hun nieuwe woning. Uiteraard moet daar ook een keuken in komen. Nou doe je dat, de uitzonderingen daargelaten, niet elk jaar.

Zoals velen gaan ze naar meerdere zaken om zich te oriënteren en te laten voorlichten. “Lekker” elke zaterdag op stap. Week in week uit. Goed het hoort erbij.
Na een selectie gemaakt te hebben, moet er een keuze gemaakt worden tussen uiteindelijk 2 aanbieders. Een merkkeuken met reputatie en een “no name” keuken tegen een lagere prijs.

De voorkeur ging uit naar de merkkeuken maar die was wel 3000 euro duurder. In dezelfde periode moest er een nieuwe auto komen, de “oude” auto was alweer 3 jaar oud. Vol trots vertelde hij dat een merk auto met alle mogelijke accessoires had aangeschaft. En passant, oh ja we hebben gekozen voor de goedkopere keuken.

Als dom blondje vroeg ik natuurlijk wat hij in die auto zag. Zoals het mannen betaamt kreeg ik een uitvoerige beschrijving van wat het ding allemaal kan. Ja, en een merk auto wordt natuurlijk minder snel afgeschreven, wat zakelijk mooi is meegenomen.

“Hoe moet ik deze keuze dan zien in het licht van de keuze voor een goedkopere keuken” vroeg ik hem.

“Dat kun je dus niet met elkaar vergelijken” vond hij. Een keuken is volgens hem een andere kostenpost dan een auto.

Bullshit!! Ja, een hele grote dikke zelfs!!


Is het geen beauty: heeft voor mij
een hogere aaibaarheid dan een auto, Deze fraai bulthaup B1. Eigentijds design in optima forma.
En heeft geen benzine nodig!!



 
Mijn 5 redenen waarom een aanschaf van een keuken belangrijker is dan van een auto:

1) Steeds meer wordt de keuken de belangrijkste ruimte in het huis. Sterker nog, volgens trendwatchers de belangrijkste ruimte in het huis. De keuken als sociaal middelpunt waar meer en meer functies worden gebundeld. Moet dus gewoon voor mekaar zijn.

2) Een auto schrijf je inderdaad af. Een keuken voegt waarde toe aan je woning. Houdt jezelf niet voor de gek. De keuken is 1 van de redenen waarom een huis wel of niet verkocht wordt. Let maar eens op advertenties waarin huizen met merk keukens worden aangeboden. Dit gebeurt niet voor niets. Een merk keuken zegt wat over de stijl, smaak, inrichting en uitvoering van een woning. Een BMW van 10 jaar oud, is een oude auto, maar een bulthaup, poggenpohl, boffi etc. keuken blijft tijdloos design.

3) Het hoeft niet perse te zijn dat duur beter is, maar een merkkeuken kenmerkt zich in het algemeen toch door het gebruik van eerste klas materialen, hang en sluitwerk, afwerkingsnivo en tijdloze uitstraling.

4) Een keuken wordt veel intensiever gebruikt dan een auto, in het algemeen. In een gezinssituatie zijn er meerdere gebruikers. Mij maakt het niet uit in welke auto ik rijd, als hij maar veilig is. Nu denken de meeste vrouwen denk ik zo. Voor mij geldt in ieder geval dat ik liever dagelijks gebruik maak van een fantastische keuken met natuurlijk een geweldige stoomoven dan dat ik een mooie auto met leren bekleding en stoelverwarming bezit.

5) Ik begrijp heel goed dat de auto niet voor niets de “heilige koe” is. Ben je dan een domme koe als je een mooie “koe”op de oprit hebt staan en je interieur er niet uitziet. Wat mij betreft wel, hahahha. Ik kom regelmatig bij mensen en loop dan letterlijk tegen dat soort plaatjes aan. Voor de buitenwereld staat er een dure auto op de oprit, maar van binnen ziet het huis eruit als een veredelde studentflat. Natuurlijk zijn dat keuzes, maar ik kan zelfs de status afweging niet helemaal volgen. Zolang je mensen buiten houdt, blijft het gecreëerde beeld alleen bewaakt. Blijf vooral lekker afschrijven…..

TIP VAN DANIELLE

Houdt in uw budget rekening met de aanschaf van een merk keuken, dit verdient u uiteindelijk weer terug. Oriënteert u zich eens op merken welke aantoonbaar een langere “technische” en economische levensduur hebben. Die dus beter zijn en na 10 jaar nog steeds passen in het mode beeld, tijdloos design dus.

Bespaar op andere onderdelen in de woning welke niet merk gevoelens oproepen. Er is niemand die het verschil ziet tussen een Bruynzeel vloer en “no name” houten vloer. (sorry, bruynzeel voor de vergelijking)

Ook in uw keuken kunt u een topuitstraling creëren door gebruik te maken van minder dure materialen. Bijvoorbeeld een granieten werkblad maakt u keuken wel duurder maar niet altijd mooier.

En blijven loeien als je het er niet mee eens bent…

Toet Toet


Van Danielle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten